Filozófiánk

2014. szeptember 1., hétfő

Adolf Hitler, a sztár




SS haditudósító fényképezi Mannerheim marsallt a vezéri főhadiszálláson, 1942.
Katsaus Journal

Hogy Hitler sikeréhez a tömegtájékoztató eszközök, a korabeli média hogy járult hozzá, ez közismert tény. Hogy uralma fenntartásához hogyan járult hozzá, és hogyan üzemeltette ezeket az eszközöket hideg profizmussal Göbbels, az is tény. De nagyon kevés olyan képet látunk, ahol a "visszacsatolást" is megfigyelhetjük.
A keleti fronton készített híradófelvételek szinte spontán mutatják meg ezt a hatást, hogy az egyes emberek szintjén milyen erős vágy működött a Vezér közelébe férkőzni, fényképeket -sztárfotót! - készíteni róla, autogramot kérni tőle, Ilyen típusú jelenséget legközelebb jóformán csak a Beatleseknél figyelhetünk meg. (Talán nem véletlenül?) Az arcokon látható extázis, a minél többször elkattnitott fényképezőgép, az eszeveszett tolongás érdekes tükre a hitleri médiavilágnak, valamint első példája a média által gerjesztett rajongásnak.
Bizonyos, hogy a fénykép, a fényképezőgép egyfajta szimbolikus visszacsatolása annak a módszernek ahogy a náci uralom fenntartotta eszmei bázisát. Senki nem tud az alábbiakhoz hasonló jelenetet elképzelni sem - mondjuk - Ferenc Józseffel vagy Sztálinnal. 










1942 június 4., a harkovi sikeres hadművelet után, Deutsche Wochenschau 614.



1941. augusztus, keleti front, DW 573





1941. szeptember, keleti front, DW 574





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése