"De las telenovelas" - válaszolta a
román kislány a kérdésre, és igaza volt. Bármit,
amit hatékonyan szeretnénk megtanulni, vagy megtaníttatni,
csak szorgalmas, mindennapos gyakorlással vihetjük véghez,
vagy legalább is azzal nyerjük a rövidebb időt az eredmény
eléréséhez. Ha meg olyan eszközünk van, mint a mozgókép,
külön szerencse.
Tudták ezt már 1940-41-ben a Szovjetunióban is, és így nem
elégedtek meg csak egy darab lengyelellenes filmmel,
amelyet régi olvasóink már ismernek. A sorozat
következő darabja, a
Мечта (Álmodozás)
társadalomkritikai dráma ugyan, de máris megmutatjuk
azokat az elemeket, amelyek egyértelműen a
lengyelellenes propaganda részeinek tekinthetők, főleg úgy
hogy ezek az elemek részben szinkronizáltak a Keleti
szél-lel. A két alkotás nem egy súlycsoport - de kár
volna feledni hagyni akármelyiket is.
Álmodozás
Az Álmodozás című film készítésének körülményei kissé misztikusak. A filmet ugyan az IMDB szerint 1943 szeptemberében mutatták be a Szovjetunióban (ki tudja, hogy még máshol külföldön valaha egyáltalán) de egészen bizonyos, hogy 1941-ben készült. 1943-ban a lengyelek és a szovjetek már szövetségesek, de miért is mutatnak be egy lengyelellenes filmet, ha egyszer már szövetségesek? A válasz roppant egyszerű: ekkor teszi a lengyel emigráns kapitalista kormány Sztálint felelőssé Katynért.
Több változata is elérhető a neten a film kópiájának, és az egyik elején film rendezője nyilatkozik : a filmet a történelmi nevezetességű 1941. június 22-én fejezték be. A rendező pedig nem más, mint Mihail Romm.
Mihail Romm
1901-71 Az Álmodozás rendezője |
Avram Room 1 894-1976 A Keleti szél rendezője |
Szinkronrendezés ...?
Tartok attól, hogy a misztikum itt jelen esetben csak egy udvarias csend Romm egyik olyan munkája felé, amihez illik udvarias csenddel viszonyulni. De most mi inkább törjük meg egy kicsit a csendet és nézzük az egyik változatát a film főcimének, amit a Moszfilm készített. Ha nem emlékeznénk a Moszfilmra, segítünk.
Az egyik kópia így kezdődik :
A Lenin-renddel kitüntetett Moszfilm stúdió alkotása, 1941
Máris egyértelmű, mikor készült. Van olyan, amelyen csak ennyi van :
A Lenin-renddel kitüntetett Moszfilm stúdió alkotása
A kópiákon a film kerettörténét ismeretető magyarázat is különbözik.
A film egyébként kapható DVD-n ...
Filmünk a Wang folyó
olvasói által már ismert városban, a
csodák városában, Lwówban játszódik, mely a film végén
már Львов-ra változik
.
.
A történet főhőse Anna (E. Kuzmina), a parasztlány, aki felkerül a városba, amely néhány érdekes jellemzővel rendelkezik.
Négy gyár
|
|
Harminckilenc nyilvánosház
|
Az Álmodozás tulajdonképpen
nem más, mint egy családi panzió, ahol lecsúszott,
depressziós, a nyomorból kitörni nem tudó emberek alkotnak
igazi kelet-európai társaságot, az ő sorsukat követjük
figyelemmel.
A film elején : Marzenie ... |
...a végén Мечта |
A Keleti szél
művészgárdájából viszontlátjuk a zseniális R. Pljatt-ot,
akit később ismert meg jól Magyarország mint az A
tavasz 17 pillanata Schlag lelkészét. A Keleti
szél-ben ő volt Mateusz, a lengyel hatalom arrogáns
képviselője, itt Janeket, a bohém és jólelkű kocsist
alakítja. Az ő segítségével máris látjuk a lengyel urak
egyik újabb jellemzőjét, a hiú ficsúrkodást, amely azonban
már a Keleti szél-ben is megjelent.
|
|
|
-Hozza ki rendesen a kávémat ! |
|
Megjelenik régi ismerősünk
is, a Lengyel rendőr kiegészítve a Lengyel
detektívvel, ez utóbbi viszont annyira buta, hogy meg
lehet alázni, és a legegyszerűbb módszerekkel lehet
átverni, ha épp keres minket. A Lengyel
rendőr
tevékenységéről majd kicsit később.
А Lengyel detektív azonban tesz egy kézmozdulatot, ami majd a végén nagyon fontos lesz. Anna itt még egy kávéházban dolgozik, és látszólag az élete a saját kis elvárásaihoz képest rendben van.
Janek, a bohém, jólelkű kocsis is a panzióban lakik, ahogy Lazar (A. Kiszljakov) mérnök, a tulajdonosnő fia, valamint Wanda (A. Vojcik), a felfelé (vissza)törekvő lecsúszott újságíró. Lazar mérnöknek vannak korszakalkotó tervei, amelyeket a vállalat nem fogad el, mert sértené a külföldi részvényesek érdekeit. A vállalat magatartása ugyan tipikus kapitalista magatartás is lehetne, de a képsorok mindent elárulnak, amikor Lazar kijön a vállalat épületéből az elutasítás után.
A lengyel ezredes félretolja Lazart ... |
|
Ugyanez a jelenet a muszteren :
Wanda házassági hirdetést
ad fel, amire Stanislaw Komorowsky üzletember
jelentkezik. Wandának sokkal szimpatikusabb lenne Lazar,
de a jól szituált üzletember a kapitalista
társadalomban jobb parti, elmegy vele sétálni. Lazar
teljesen feldúlt lelkiállapotban ér haza mindeközben, és
túlcsordul a pohár : azt hazudja, hogy elfogadták a
tervét. Wandának három nap múlva választ kellene adnia
Komorowskynak.
Háttérben a Latin templom
|
Háttérben a lwówi Városháza
|
Wanda meghallja, hogy Lazar tervét elfogadták, elmennek egy drága étterembe, ahol eléggé furcsa testtartással táncolnak az emberek. Természetesen kiderül, hogy Lazarnak nincs elég pénze, ami kevés is van, azt az anyjától lopta. Komorowsky megalázza. Wanda elrohan Komorowskyhoz és kiderül az üzletemberről a szörnyű valóság ..
Wanda öngyilkos lesz ... a
kereszt nem véletlenül jelenik meg. Emlékszünk, a
Keleti szél fontos epizódmomentuma volt.
A kis közösség sokkot kap
mindezektől, Janek Annával elmegy egy őrült kocsikázásra.
Az ekkor látható képsorok megint egyértelművé teszik, hogy
a fő probléma nem a kapitalizmus ...
Ezek után a két legkétségbeesettebb ember, Anna és Lazar elhatározza, hogy elmennek Lengyelországból .... el a Szovjetunióba ...
... de a céljukig nem jutnak el. Letartóztatják őket a határon...
... börtönbe kerülnek, ahol megjelenik a Lengyel rendőr, és akcióba is lép. Ahogy már tudjuk, a gyengébbek és a kiszolgáltatottak ellen kínzással és terrorral.
|
Emlékszünk a lengyel detektív ugyanezen mozdulatára? Itt már a mozdulat vége : ütés és kínzás. |
A film vége is ütős. Lazar hazakerül Lwówba, a panzióba, Anna pedig eltűnik. Hosszú évek után eljön 1939 arany szeptembere és Anna előkerül. Львов-ba bevonulnak a szovjet csapatok és Anna felkeresi az Álmodozás panziót, ahol Lazar megkérdezi, mi történt vele?
Ha azt gondolnánk, hogy a film legalább a desztalinizáció után dobozbeli pihenést kapott, az tévedés. Az egyik kópiának olyan befejezése van, ami egyértelműsíti : az előbb ismertetett egytértelműen lengyelellenes toposzok nem jelentenek problémát.
A téma folytatása még következik ...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése