I 2. A kormányzó.
I. A KORMÁNYZÓ JOGKÖRE. — A koör- .:
mányzó a király helyettese. Mint láttuk (114. 1.) p
alkotmányunk történetében a nemzet ismételten
fölélesztette a kormányzói intézményt olyankor. ;
amikor a királyi hatalom gyakorlása ideiglenesen ;
akadályokba ütközött. I i
Mivel IV. Károly király 1918 nov. 13-án .az ;
államügyek vitelében való minden részvételről"
lemondott, a királyi hatalom gyakorlása megszűnt
és még akkor is szünetelt, amikor az 1918-19. év;
torzforradalmak után 1919 aug. 7-én nemzeti kor-
mány vette kezébe a hatalmat. Így az 1920 febr.
16-ára összehívott nemzetgyűlésnek első feladata
volt, hogy intézkedjék az államfői teendők ellá-
tásáról.
Ez olyképen történt, hogy a nemzetgyűlés az
1920:I. tc.-ben kimondta: mindaddig, , amíg az
államfői hatalom gyakorlásának mikéntjét végle-
gesen rendezi és ennek alapján az államfő tisz-
tét tényleg átveszi, az államtői teendők ideiglenes
ellátására a magyar állampolgárok közül titkos
szavazással kormányzót választ" (12. §). Így a kor-
mányzó megbízatásának időtartamát nem határoz-
ták meg. A nemzetgyűlés 1920 márc. 1-én 141 kö-
zül 131 szavazattal Horthy Miklós volt cs. és kir.
altengernagyot, a nemzeti hadsereg fővezérét
választotta meg Magyarország kormányzójává
(1920:II. tc.).
A kormányzót a nemzetgyűlés az 1920-I. tc.-
el általában a királyi hatalomban foglalt jogok al-
kotmányos gyakorlásával ruházta föl (13. §). Egy-
úttal azonban felsorolta azokat a koronás királyt
megillető jogokat, amelyeknek gyakorlásából a
kormányzót kizárta. Sokkal szűkebben állapította
meg a kormányzó jogkörét, mint amilyen jogkört
Magyarország előbbi kormányzói, így Hunyadi
János (1446—1452) és Szilágyi Mihály (1458) gya-
koroltak (1446:VI. te.).
Azóta néhány törvény igyekezett a kormány-
zó jogkörét kiterjeszteni. Így már az 1920-XVII.
te. megadta a kormányzónak azt a jogot, hogy az
országgyűlést elnapolhassa, de legfeljebb 30 nap-
ra. Az 1933:XXIII. te. ezt a korlátozást is meg-
szüntette, de a kormányzónak is épen úgy, mint
egykor a királynak, az elnapolt vagy feloszlatott
országgyűlést olyan időben kell összehívnia, hogy
az országgyűlés az évi költségvetést az év végéig
megszavazhassa. Az 1920-I. te. szerint a kormány-
zó a törvényt csak egyszer küldhette vissza 60
nap alatt az országgyűlésnek. Az 1937:XIX. tc.
szerint vétójogát két ízben és hat-hat hónapi idő.
közben gyakorolhatja. Az 1920:I. tc. megadta a
nemzetgyűlésnek a jogot, Hogy a kormányzót, ha
az alkotmányt vagy a törvényeket megszegi, fele-
lősségre vonhassa. Ezt a rendelkezést az 1937:XIX,
tc. hatálytalanította.
Bár a kormányzó jogállása eredetileg megfe-
lel a régensének, és ilyenképen a király helyettese,
amióta azonban a királyi trón nincs betöltve, a
kormányzó nem a király személyét, hanem a ki-
rályi intézményt helyettesíti. Most tehát a kormányzó államfő. Ebből azonban nem következik,
hogy Magyarország államformája köztársaság. A
kormányzó és a köztársasági elnök jogállása közt
lényeges különbség, hogy a kormányzó tisztének
tartama nincs időhatárhoz kötve, és hogy felelős-
ségre nem vonható. A kormányzó jogállásának a
királyi intézményt helyettesítő jellege azt fejezi
ki, hogy a kormányzói intézmény csak átmeneti,
ideiglenes jeilegű és nem jelent államformát. Ma-
gyarország tehát államformájára nézve ma ís ki-
rályság, jóllehet az államfői méltóságot ideiglene-
sen kormányzó tölti be. Ma a kormányzó jogállá-
sa körülbelül megfelel a koronázatlan király jog-
állásának. A koronás király jogosítványaival
szemben a kormányzói jogkör korlátozásai a
következők:
1. A kormányzónak nincs törvényszentesítési
joga, hanem csak törvénykiállítási joga (promul-
gatio) és törvénykihirdetési joga (publicatio).
2. Nemességet nem adományozhat, de címe-
ket, kitüntetéseket, rendjeleket alapíthat és ado-
mányozhat.
3. Az apostoli királyt a római katolikus egy-
házzal szemben megillető ú. n. legfőbb kegyúri jo-
got nem gyakorolhatja. Ez azonban nem jelenti a
király főkegyúri jogának megszűnését. .
4. A kormányzó csak az országgyűlés hozzá-
járulásával izenhet háborút és köthet békét.
5. A honvédséget az ország határain kívül
csak az országgyűlés hozzájárulásával alkalmaz-
hatja. Ha azonban közvetlen veszély fenyeget, a
kormány felelőssége és az országgyűlésnek kése-
delem nélkül kikérendő utólagos hozzájárulásával
a honvédségnek az ország határain kívül való al-
kalmazását is elrendelheti (1920:XVII. te.).
6. A kormányzó általános kegyelmezési joga
korlátozott, a minisztereknek és a legfőbb állami
számvevőszék elnökének kegyelmet csak törvény
adhat (1920-XVII. te.).
7. A kormányzó személye sérthetetlen, és
ugyanolyan büntetőjogi oltalomban részesül, mint
a király, azonban a ,szentség és , felségiség"
minősége nem illeti meg. Külső méltóságát jelentő
áró) , főméltóságú" (celsitudo, Durchlaucht, Séré-
nité).
8. A kormányzónak nincs udvartartása. Ré-
szére az országgyűlés tiszteletdíjat állapít meg. A
kormányzó mellett a hivatali tennivalókat a kor-
mányzói kabinetiroda látja el, amely szervezett-
leg megegyezik a király kabinetirodájával.
Egyébként a kormányzó a királyi hatalmat
ugyanolyan korlátok közt gyakorolja, mint a ki-
rály. Így különösen felelős miniszteri közreműkö-
déssel. Személyes jogállására azonban a kormány-
zó lényegesen különbözik a királytól, mert nem
alkotóeleme az államnak, hanem ő is állampolgár,
aki magánminőségben az államhatalomnak van
alávetve.
Amikor az 1920-I. tc.-ben Hunyadi János kor-
mányzóságának és a köztársasági elnökök jogállá-
sának figyelembevételével szabályozták a kor-
mányzó jogkörét, nem gondolták, hogy a közjogi
provizórium oly hosszú lesz, hogy szinte állandó-
sulni látszik. Épen ezért vált szükségessé a kor.
mányzó jogkörének kiterjesztése, amit részben
az 1920:XVII. és 1933:X.XIII. tc., főleg pedig a
kormányzói jogkör kiterjesztéséről és a kormány. — .:
zóválasztásról szóló 1937:XIX. tc. foganatosított.
Ide sorozhatjuk azonban még a felsőházról szóló
1926:XXII. te.-et is, amely biztosította a kormány-
zónak felsőházi tagok kinevezési jogát és úgy in.
tézkedett, hogy ha a kormányzói tisztség az állam-
fői hatalom gyakorlásának végleges rendezése előtt
üresednék meg, akkor a halaszhatatlan államfői
teendőket a minisztertanács látja el. Ugyancsak
ide sorozhatjuk a kormányzóhelyettesről szóló
1942:II. te.-et, valamint az 1942:XXI. tc.-et, amely
kibővítette a kormányzónak kinevezési jogát a
felsőházba.
Mindezeknek figyelembevételével mondhat-
juk, hogy a mostani kormányzói intézmény olyan
sui generis államfői jellegűvé változott, hogy kü-
lönbözik mind a régensség, mind a gyámkormány-
zóság eddigi alakjaitói. Ennek a változásnak be-
következésében a legnagyobb része a kormányzó
érdemének van: az ő történelmi érdemeit ország-
lásának huszadik évfordulóján a magyar ország-
gyűlés törvénybe iktatta (1940:II. tc.).
H. A KORMÁNYZÓI TISZT MEGÜRESE-
DÉSE ÉS A KORMÁNYZÓVÁLASZTÁS. —
Mivel az 1920:E. tc. a kormányzói méltóságot egy-
előre meg nem határozott időhöz kötötte, az 1997:
XIX. te. a jogfolytonosságot azzal is meg akarta
őrizni, hogy biztosította a kormányzónak az utód-
ajánlási jogot, amellyel némi befolyást gyakorol
utódjának választására. Utódjául ellenjegyzés nél-
kül lepecsételt borítékban három nagykorú magyar
állampolgárt ajánlhat. A boríték egy-egy példá-
nyát a miniszterelnök jelenlétében adja át megőr-
zés végett a Kúria elnökének és a két koronaőrnek.
érvénytelen a kormányzó utódajánlása, ha három-
nál több vagy kevesebb személyre szól.
A kormányzói tiszt megüresedése és az új.
kormányzó eskütétele közé eső időre az 1937:XIX.
te. országtanácsot rendel a kormányzói hatalom
gyakorlására. Ez tehát a felsőházi törvényben ter-
vezett minisztertanácsS helyébe lépett azzal az
indokolással, hogy az államfői tisztet a végre-
hajtó hatalom élén álló kormány még átmenetileg
sem töltheti be. Az ilyen hatalomegyesítés ugyanis
veszélyeztetné az államhatalmi ágak egyensúlyát.
Az országtanács tagjai: a miniszterelnökön és az
országgyűlés két házának elnökén kívül Magyar-
ország hercegprímása, a Kúria és a Közigazgatási
Bíróság elnökei és a honvédvezérkar főnöke. Az
országtanács az országgyűlést fel nem oszlathatja.
el nem napolhatja és üléseit be nem rekesztheti.
A kormányt vagy valamelyik tagját nem mentheti
föl állásától. Gondoskodik róla, hogy a kormány-
zóválasztó országgyűlés legkésőbb a kormányzói
tiszt megüresedésétől számított nyolcadik napon
összeüljön. I
A kormányzóválasztás az országgyűlés két
házának együttes ülésében történik. Ha a kor-
mányzó élt utódajánlási jogával, a nyilatko-
zatát tartalmazó borítékot az ülésen fölbont-
ják. Majd az együttes ülés szavaz titko-
san, hogy kíván-e más jelöltet is állítani. Az
országgyűlés jelöltjeinek azt a három személyt
kell tekinteni, akire a legtöbb szavazat esett. Ezek
közül kiesik a jelöltségből az, aki nem kapott leg-
, alább 50 szavazatot. A jelöltek közül választják
meg titkos szavazással általános többséggel a kor-
mányzót.
A kormányzó tisztét csak akkor gyakorolhat-
ja, ha az országgyűlésen esküt tesz az alkotmány
és a törvények megtartására, az ország független-
ségének és területi épségének védelmére. Ez az
eskü ugyanolyan alkotmánybiztosíték, mint a ki-
rályi hitlevél és király eskü.
III. A KORMÁNYZÓHELYETTES. — A
nagy sietséggel megalkotott 1920-I. te., amely a
válságos korszakban annak idején szinte , magyar
királyi köztársaságot" teremtett, egyebek közt
abban is hiányos volt, hogy nem gondoskodott a
kormányzó helyettesítéséről. A kormányzói jog-
kör fokozatos kiterjesztésének egyik lényeges ál-
lomása volt a kormányzóhelyettesről szóló 1942:
H. te. Ez kimondja, hogy addig, amíg a kormány-
zót tisztének személyes ellátásban távollét, beteg-
ség vagy más ok akadályozza, valamint némi kor.
látozással a kormányzói tiszt üresedésekor is, kor-
mányzóhelyettes lássa el a kormányzói tisztet. A
kormányzóhelyettes ilyenkor a kormányzó nevé-
ben annak valamennyi jogát gyakorolhatja az
utódajánlási jog kivételével
A kormányzóhelyettes azonban a kormányzó
megbízottjaként is eljárhat. Némely kormányzói
teendőket olyankor is elvégezhet, amikor a kor-
mányzói hatalmát maga a kormányzó gyakorolja.
A megbízást a kormányzó csak miniszterelnöki
ellenjegyzéssel adhatja és bármikor visszavonhat.
ja. A kormányzói hatalom egységének biztosítását
célozza, hogy a kormány mindíg köteles közzé-
teni és az országgyűlésnek is bejelenteni, hogy a
kormányzói jogkört a kormányzóhelyettes melyik
naptól kezdve gyakorolja, és melyik napon veszi
át ismét a kormányzó átengedett jogkörét, A kor-
mányzóhelyettes tisztét csak a megválasztásáról
és eskütételéről szóló törvény kihirdetése után
gyakorolhatja. Tiszte pedig az új kormányzó
eskütételével megszűnik. Ha a kormányzói szék
megüresedésekor kormányzóhelyettes működik,
az országtanács hatásköre csak a kormányzó-
választás előkészítéséhez szükséges teendőkre ter-
jed ki. Ez hirdeti ki az új kormányzó megválasz-
tásáról és eskütételéről szóló törvényt is.
Kormányzóhelyettest a nagykorú magyar
állampolgárok közül az országgyűlés két háza
együttes ülésében választ, de csak a kormányzó
kívánságára. A kormányzó megválasztásra legföl-
jebb három személyt ajánlhat, de ajánlhat egyet
is. (Ezzel szemben utódajánlási joga — mint lát-
tuk — csak akkor érvényes, ha három személyt
ajánl.) A kormányzóhelyettes megválasztásához
a kormányzó megerősítése szükséges. A kormány-
zónak tehát döntő befolyása van a kormányzó-
helyettes kiválasztásában. Az országgyűlés keze
itt sokkal kötöttebb, mint a kormányzóválasztás-
ban. Jelölési joga csak kisegítő akkor, ha a kor-
mányzó nem élt jelölési jogával. Ekkor is legalább
150 névaláírás szükséges egy személy ijeiölésénez.
Ilyenkor a választás közfelkiáltással is történhe-
tik. Ha azonban szavazásra kerül sor, akkor a tör-
vény minősített szavazást rendel. Általános szava-
zattöbbséget kíván, föltéve, hogy a szavazatok
száma az ülés megnyitásakor jelenlévő tagok szá-
mának kétharmadát meghaladja.
A kormányzóhelyettest ugyanaz a cím és
büntetőjogi védelem illeti meg, mint a kormány-
zót.
Magyarország kormányzója 1942 febr. 15-én
a miniszterelnökhöz intézett kéziratában kifejezte
azt az óhaját, hogy az országgyűlés kormányzó-
helyettest válasszon. Ajánlási jogával nem élt.
Erre az országgyűlés 1942 febr. 19-i együttes ülé-
sében közfelkiáltással a kormányzó fiát, vitéz
nagybányai Horthy Istvánt, a Magyar Államvas-
utak elnökét választotta meg kormányzóhelyet-
tesnek. A kormányzó a választást megerősítette,
s a kormányzóhelyettes még ugyanezen az ülésen
az esküt letette. A választást az 1942:III. tc. iktat-
ta törvénybe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése