Filozófiánk

2016. december 24., szombat

Álmodozás

Látogassa meg a  Szovjetuniót, mielőtt a Szovjetunió látogatja meg Önt - rendszerváltás előtt vicc
 
"De las telenovelas" - válaszolta a román kislány a kérdésre, és igaza volt.  Bármit, amit hatékonyan szeretnénk megtanulni, vagy megtaníttatni, csak szorgalmas, mindennapos gyakorlással vihetjük véghez, vagy legalább is azzal nyerjük a rövidebb időt az eredmény eléréséhez. Ha meg olyan eszközünk van, mint a mozgókép, külön szerencse.
Tudták ezt már 1940-41-ben a Szovjetunióban is, és így nem elégedtek meg csak egy darab lengyelellenes filmmel,  amelyet régi olvasóink már ismernek. A sorozat következő darabja, a Мечта (Álmodozás) társadalomkritikai dráma ugyan,  de máris megmutatjuk azokat az elemeket,  amelyek egyértelműen a lengyelellenes propaganda részeinek tekinthetők, főleg úgy hogy ezek az elemek részben szinkronizáltak a Keleti szél-lel. A két alkotás nem egy súlycsoport - de kár volna feledni hagyni akármelyiket is.
Álmodozás

Az Álmodozás című film készítésének körülményei kissé misztikusak.  A filmet ugyan az IMDB szerint 1943 szeptemberében mutatták be a Szovjetunióban (ki tudja, hogy még máshol külföldön valaha egyáltalán) de egészen bizonyos, hogy 1941-ben készült.  1943-ban a lengyelek és a szovjetek már szövetségesek, de miért is mutatnak be egy lengyelellenes filmet, ha egyszer már szövetségesek? A válasz roppant egyszerű: ekkor teszi a lengyel emigráns kapitalista kormány Sztálint felelőssé Katynért.

Több változata is elérhető a neten a film kópiájának,  és az egyik elején  film rendezője nyilatkozik : a filmet a történelmi nevezetességű 1941. június 22-én fejezték be. A rendező pedig nem más, mint Mihail Romm.
Mihail Romm 1901-71
Az
Álmodozás  rendezője


Avram Room   1 894-1976
A Keleti szél  rendezője
 
Szinkronrendezés ...?

Tartok attól, hogy a misztikum itt jelen esetben csak egy udvarias csend Romm egyik olyan munkája felé, amihez illik udvarias csenddel viszonyulni. De most mi inkább törjük meg egy kicsit a csendet és nézzük az egyik változatát a film főcimének, amit a Moszfilm készített. Ha nem emlékeznénk  a Moszfilmra, segítünk.

Az egyik kópia így kezdődik :

Számomra az egyik legkedvesebb film az Álmodozás.
 A Nagy Honvédő Háború előestéjén játszódik, és 1941. június 22. éjszakáján készült el..

... A legkedvesebb filmem.
Újra látni a vásznon a művészeket mint Radevszkaját, Asztanovot, Pljatt-ot, Boludimant, Kuzminovát, Vojnikot - ez a boldogság ...


 A Lenin-renddel kitüntetett Moszfilm stúdió alkotása, 1941

Máris egyértelmű, mikor készült. Van olyan, amelyen csak ennyi van :

 A Lenin-renddel kitüntetett Moszfilm stúdió alkotása

A kópiákon a film kerettörténét ismeretető magyarázat is különbözik.




Ez az ukrán földek újraegyesítése előtti években történt. A legszegényebb nyugat-ukrajnai falvakból emberek ezrei indultak el a városba, munkát, és boldogságot találni.


 Ez az 1933-as évben történt.
A szegény nyugat-ukrajnai falvakból emberek ezrei indultak el a városba, munkát, és boldogságot találni.

A film egyébként kapható DVD-n ...

Filmünk a Wang folyó olvasói által már ismert városban, a csodák városában, Lwówban játszódik, mely a film végén már Львов-ra változik
.

Lwów, Latin székesegyház

Львов, Operaház

A történet főhőse Anna (E. Kuzmina), a parasztlány, aki felkerül a városba, amely néhány érdekes jellemzővel rendelkezik.

 Két börtön

Négy gyár

Harminckilenc nyilvánosház

Kétszáznegyven üzlet

Az Álmodozás tulajdonképpen nem más, mint egy családi panzió, ahol lecsúszott, depressziós, a nyomorból kitörni nem tudó emberek alkotnak igazi kelet-európai társaságot, az ő sorsukat követjük figyelemmel.

A film elején : Marzenie ...

...a végén Мечта

A Keleti szél művészgárdájából viszontlátjuk a zseniális R. Pljatt-ot, akit később ismert meg jól Magyarország mint az A tavasz 17 pillanata  Schlag lelkészét. A Keleti szél-ben ő volt Mateusz, a lengyel hatalom arrogáns képviselője, itt Janeket, a bohém és jólelkű kocsist alakítja. Az ő segítségével máris látjuk a lengyel urak egyik újabb jellemzőjét, a hiú ficsúrkodást, amely azonban már a Keleti szél-ben is megjelent.

Mateusz intéző  a Keleti szél-ben



Stanisław Komorowsky üzletember az Álmodozásban (M. Asztanov)



Komorowsky ficsúr egyébként a ficsúrkodás miatt egyszer meg is járja a kávéházban...



 -Hozza ki rendesen a kávémat !


- Jaj !

Megjelenik régi ismerősünk is, a Lengyel rendőr kiegészítve a Lengyel detektívvel, ez utóbbi viszont annyira buta, hogy meg lehet alázni, és a legegyszerűbb módszerekkel lehet átverni, ha épp keres minket. A Lengyel  rendőr tevékenységéről majd kicsit később.

А Lengyel detektív azonban tesz egy kézmozdulatot, ami majd  a végén nagyon fontos lesz. Anna itt még egy kávéházban dolgozik, és látszólag az élete a saját kis elvárásaihoz képest rendben van.


Janek, a bohém, jólelkű kocsis is a panzióban lakik, ahogy Lazar (A. Kiszljakov) mérnök, a tulajdonosnő fia, valamint Wanda (A. Vojcik), a felfelé (vissza)törekvő lecsúszott újságíró. Lazar mérnöknek vannak korszakalkotó tervei, amelyeket a vállalat nem fogad el, mert sértené a külföldi részvényesek érdekeit. A vállalat magatartása ugyan tipikus kapitalista magatartás is lehetne, de  a képsorok mindent elárulnak, amikor Lazar kijön a vállalat épületéből az elutasítás után.


A lengyel ezredes félretolja Lazart ...



Ugyanez a jelenet a muszteren :


Wanda házassági hirdetést ad fel, amire Stanislaw Komorowsky üzletember jelentkezik. Wandának sokkal szimpatikusabb lenne Lazar, de a jól szituált üzletember a kapitalista társadalomban jobb parti, elmegy vele sétálni. Lazar teljesen feldúlt lelkiállapotban ér haza mindeközben, és túlcsordul a pohár : azt hazudja, hogy elfogadták a tervét. Wandának három nap múlva választ kellene adnia Komorowskynak.


Háttérben a Latin templom


Háttérben a lwówi Városháza

Wanda meghallja, hogy Lazar tervét elfogadták, elmennek egy drága étterembe, ahol eléggé furcsa testtartással táncolnak az emberek. Természetesen kiderül, hogy Lazarnak nincs elég pénze, ami kevés is van, azt az anyjától lopta. Komorowsky megalázza. Wanda elrohan Komorowskyhoz és kiderül az üzletemberről  a szörnyű valóság ..

Wanda öngyilkos lesz ... a kereszt nem véletlenül jelenik meg. Emlékszünk, a Keleti szél fontos epizódmomentuma volt.


A kis közösség sokkot kap mindezektől, Janek Annával elmegy egy őrült kocsikázásra. Az ekkor látható képsorok megint egyértelművé teszik, hogy a fő probléma nem a kapitalizmus ...

Ezek után a két legkétségbeesettebb ember, Anna és Lazar elhatározza, hogy elmennek Lengyelországból .... el a Szovjetunióba ...

... de a céljukig nem jutnak el. Letartóztatják őket a határon...


... börtönbe kerülnek, ahol megjelenik a Lengyel rendőr, és akcióba is lép. Ahogy már tudjuk, a gyengébbek és a kiszolgáltatottak ellen kínzással és terrorral.





Emlékszünk a lengyel detektív ugyanezen mozdulatára? Itt már a mozdulat vége : ütés és kínzás.

A film vége is ütős. Lazar hazakerül Lwówba, a panzióba,  Anna pedig eltűnik. Hosszú évek után eljön 1939 arany szeptembere és Anna előkerül.  Львов-ba bevonulnak a szovjet csapatok és Anna felkeresi az Álmodozás panziót, ahol Lazar megkérdezi, mi történt vele?


- Hol volt eddig Anna?
- Dolgoztam. Egy gyárban.


- Szép gyár. Hol van ez,
Katowice-ban, Poznanban?


- Ott dolgozott ??
 


- Igen. Elindultam, mentem, mentem ... és megérkeztem.

Ha azt gondolnánk, hogy a film legalább a desztalinizáció után dobozbeli pihenést kapott, az tévedés. Az egyik kópiának olyan befejezése van, ami egyértelműsíti : az előbb ismertetett egytértelműen lengyelellenes toposzok nem jelentenek problémát.



A téma folytatása még következik ...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése